Publicēju itāliešu filozofa un politiķa Masimo Kačari otrās atklātās vēstules tulkojumu, kurā viņš paskaidro publikācijas motīvus, nepieciešamību pievērst demokrātiskās sabiedrības uzmanību “bīstamam signālam”, kas izskan līdz ar zaļās caurlaides ieviešanu, kas diskriminē cilvēkus, nemotivēti liedzot viņu pamata tiesības uz brīvību.
Kačari, bijušais un ilggadējais Venēcijas mērs, vadot slaveno Itālijas pilsētu un reģionu kopumā divdesmit divus gadus, ir ironisks un nav saudzīgs pret Veselības ministru un valdošajiem medijiem, kas “pārvērš drupās jebkuru pretējo viedokli”. Itāliešu domātājs rosina lasītāju domāt, uz kurieni sabiedrību aizvedīs jaunās sanitārās normas, kuras pieņem bezkritiski: “Ja mēs pakļausimies kādiem priekšrakstiem vai noteikumiem, nejautājot iemeslu un neapsverot iespējamās sekas, demokrātija tiks reducēta līdz vistukšākajām formām, līdz ideālai mirāžai.”
Kačari apsvērumi pārsniedz Itālijas sabiedrības kontekstu, jo nepietiekami motivētās ārkārtējas situācijas pastāvēšanas turpinājums pasaulē ir “pandēmisks”, kas skar arī mūs, kas dzīvojam Latvijā.
Lai ir saistoša un pārdomām bagāta lasāmviela!
Aleksandrs Stepanovs
*****
Divi itāliešu filozofi publicē īsu kritisku vēstuli, brīdinot sabiedrību, kura atrodas “despotiskā režīma” priekšā, kas līdz ar Green pass ieviešanu ar likuma palīdzību deskriminē savus pilsoņus, kuri to uztver ar “neapzinātu vieglumu”.
Divi atklātās vēstules autori ir Itālijā plaši pazīstami politiskie un sabiedriskie darbinieki. Tas ir Masimo Kačari (Massimo Cacciari), filozofs, rakstnieks, politiķis, kas sevi pieskaita pie “kreisā” spārna, Venēcijas mērs (1993-2000; 2005-2010). Un profesors Džoržo Agambens (Giorgio Agamben), kas pasniedza Francijas, Anglijas un Itālijas augstskolās. 2012.gada 13.novembrī saņēma doktora grādu honoris causa teologijā Frīburgas universitātē, lasot konferenci ar nosaukumu Mysterium iniquitatis, kas tika publicēta kā grāmata Il mistero del male (Ļaunuma noslēpums). 2006.gadā filozofs saņēma Eiropas prēmiju Charles Veillon par publicista darbu un 2018.gadā Nonino prēmiju “Mūsu laikmeta skolotājs”.
Agambens ir pētījis un rekonstruējis ārkārtas stāvokļa doktrīnas ģenealoģiju antīkās Romas republikā un attiecinājis to uz mūsdienu demokrātijām, norādot, ka parlamentārā demokrātija ir tikai Leviatana maska un ka “ārkārtas stāvoklis” nav vienkārša kļūda demokrātiskās valsts darbībā, bet politiskās elites tendence iegūt neierobežoto varu un kontroli par pilsoņiem. Tiesiskums un juridiskās procedūras ir spēkā tikai tad, ja valstī nav ārkārtas situācijas. Aiz konstitucionālā likuma “slēpjas” absolūtās varas suverēns, kurš kontrolē likuma varas piemērošanu pēc sava ieskata.
Savu vēstuli itāliešu filozofi publicēja Neapoles filozofijas studiju itāliešu institūta mājaslapā (Istituto Italiano per gli Studi Filosofici), kas “nav saistīta ne ar vienu politusku frakciju”. Atklātā vēstule, izsauca milzīgo rezonanci un diskusijas tālu ārpus Itālijas robežām, jo skar aktuālo tēmu par demokrātiju un brīvību, ko apdraud “zaļās caurlaides” ieviešana. Tikai Neapoles filozofijas institūta vietnē kopš 26.julija tas tika izlasīts 152 149 reizes (uz 04.08) un tas neskaitot atsauces, citātus, tulkojumus citās valodās.
Aleksandrs Stepanovs
*****
Latvijā un citur pasaulē sanitārā diktatūra aktīvi īsteno sabiedrības segregāciju, kas vēsturiski bija spēkā Dienvidāfrikā no 1948. līdz 1990. gadam, kad valdība uz likuma pamata izveidoja rasu segregācijas sistēmu, izslēdzot melnās rases pārstāvjus no sabiedriskās dzīves un tos marginalizējot. Jaunais aparteīds top uz vakcinācijas pamata, un darbīgs tā līdzeklis ir pret-kovid vakcinācijas sertifikāts jeb Green pass. Arī Katoliskās Baznīcas hierarhija de facto ņem aktīvu dalību šīs diskriminējošās sistēmas ieviešanā. Latvijas katoļu baznīcas bīskapi akceptēja (šoreiz klusi piekrītot, bet pirms Līgo svētkiem, bīskapu konference nāca klajā ar vienotu paziņiojumu ar Tieslietu un Veselbas ministriju) segregāciju šī gada Dievmātes debess uzņemšanas svētku laikā Aglonā pēc Tieslietu ministrijas pazņojuma par drastiskiem brīvības ierobežojumiem nevakcinētajiem.
Nevar saprast, kāpēc vakcinētie (ierēdņu izpratnē, kas raksta normas) tik ļoti baidās no nevakcinētajiem, ja jau pret-kovid vakcīna jeb ģenētiskās terapijas līdzeklis būtu absolūti droša pote, kas pilnībā nodrošina imunitāti pret kovid-19 slimību? Šeit vairs nav tālu līdz “raganu medībām”, kas varētu notikt attiecībā pret nevakcinētajiem. Tāpēc var tikai piekrist Rikardo Kašoli, laikraksta La nuova bussola quotidiana galvenajam redaktoram, ka tā ir cīņa par brīvību, kas motivē arī tos, kuri nav kategoriski “no vax”: “Redzu, ka izvēršas medības pret tiem, kas nevēlas vakcinēties ar pret-kovid vakcīnu tāpat kā es. Taču pēc būtības es neesmu absolūtais “no vax”, un lielākoties tādi nav arī tie, kas atsakās vakcinēties tieši ar šo vakcīnu, kļūstot par nepieredzētas naida kampaņas mērķi. Man ir svarīgi iemesli nevakcinēties, līdzīgi kā citiem, viņu izpratnē, ir lietderīgi vakcinēties. Bet, stāvot nemotivētās uzspiestās obligātās vakcinācijas priekšā, pretošanās Green pass ieviešanai kļūst par brīvības cīņu pret totalitārismu, kas nostiprinās.” Tieši šī cīņa par brīvību pirms dažām dienām (24.jūlijā) mudināja itāliešus spontāni iziet ielās 80 pilsētās (šeit) tāpat kā pirms nedēļas to darīja francūži, izraēlieši un austrālieši, šie pēdējie vairs nevarēja izturēt piecu nedēļu garu, smagu lockdown.
Nevakcinētajiem kā “nedrošiem” cilvēkiem Aglonā tiks norādīts atsevišķs sektors (sava veida geto). Tas ir oficiāls precedents, kas var tikt iedzīvināts arī draudzēs, un nevakcinētiem katoļiem būs jāmeklē, kur viņi brīvi var piedalīties Svētajās Misēs, ja parādīsies draudzes, kur viņiem būs ieteikts labāk palikt mājās. Vēl prims šī lēmuma kontrolēt un šķirot cilvēkus Aglonā, vēl pirms Green pass ieviešanas, vairāki priesteri šo principu jau pieprasīja viņu organizētiem svētceļojumiem, kā, piemēram, Ilmārs Tolstovs un Radio Marija Latvija svētceļojums.
Smagu precedentu šai segregācijas sistēmai dod arī noraidījums nevakcinētajiem piedalīties Franciska vadītajā Svētajā Misē Ungārijā un Slovākijā, kur tiks pielaisti tikai Green pass īpašnieki. Francisks vairākkārt bija sludinājis morālo nepieciešamību vakcinēties. Tādējādi Baznīca atstāj savus deklarētos principus tikai uz papīra, kas visu pacieš, neievērojot Ticības mācības kongregācijas atzinumu par vakcinācijas brīvprātīgumu. “Nota par dažu covid-19 vakcīnu lietošanas morāliskumu”, ko Francisks pats ir akceptējis publicēšanai un kurā ir rakstīts: “Praktiskajam prātam ir acīmredzami, ka vakcinācija nav morāls pienākums kā likums, un tāpēc tai jābūt brīvprātīgai.”, kā arī ignorējot neseno Eiropas parmalemta un padomes atkārtoto norādījumu (Regula 2021/953), ka “nedrīkst pieļaut, ka tiek tieši vai netieši diskriminētas personas, kuras nav vakcinētas” (36.pants).
Iespējams, ka labākais veids, kā paskatīties uz visu šo tragikomēdiju, kas drīzāk liek raudāt, nekā smieties, ir alegorija, ko piedāvā Aldo Maria Valli, itāliešu žurnālists, ko civitas.lv lasītāji pazīst pēc tulkotām publikācijām. Viņaprāt, vienīgais, kas nepieciešams ir nevis Green pass, bet Blue pass, par kuru esamību reti var dzirdēt mūsdienu Baznīcā.
Aleksandrs Stepanovs
******
Turpinās diskusija par Franciska motu proprio “Traditionis custodes”. Piedāvāju pārdomām vairākus komentārus.
Pirmais nāk no kardināla Gerharda Millera, bijušā Ticības mācības kongregācijas prefekta, kurš raksturojot Franciska dokumentu teica, ka “tā vietā, lai novērtētu avju smaržu, gans smagi sit viņas ar savu spieķi” (pilns teksts šeit).
******